Jaké povinnosti mám jako zaměstnavatel vůči svým zaměstnancům v souvislosti s „koronavirem“?

Aktuální situace je bezesporu nelehká ve všech směrech. Dotýká se i pracovněprávní oblasti. Je mezi námi mnoho osob, které se doposud nezdržují doma, ale stále dochází do zaměstnání. Jaké má však zaměstnavatel povinnosti ke svému zaměstnanci? V první řadě musí každý zaměstnavatel vyhodnotit případná rizika na pracovišti a vyhodnotit konkrétní podmínky pro případná opatření. Zaměstnavatel může reagovat na aktuální situaci různými způsoby, které můžeme v tomto článku doporučit.

 

Karanténa

Pokud se zaměstnanec necítí zdráv, vykazuje příznaky onemocnění tzv. koronavirem a byl z tohoto důvodů hospitalizován, na straně zaměstnance vznikly pracovní překážky a zaměstnavatel je povinen mu nahradit prvních 14 kalendářních dnů 60 % průměrného výdělku (mzdu či platu). Je nutno zmínit, že sám zaměstnanec je povinen informovat o příznacích nemoci svého zaměstnavatele co nejdříve, a to pomocí telefonátu o této skutečnosti. Rozhodně se v této situaci nedoporučuje komunikovat osobně s jinými osobami. O tom, co je karanténa či kdo ji nařizuje, se dočtete na našich stránkách.

 

Omezení konferencí či obdobných osobních jednání

Pokud to lze, je nutné omezit osobní kontakt na minimum. Je možnost komunikovat a vést videokonference či porady prostřednictvím sociálních sítí.

 

Častější úklid prostor

Zvýšená hygienická opatření se týkají i samotného pracoviště. Zaměstnavatel by měl zajistit častější úklid a čištění veřejných prostor či pracovních ploch pro své zaměstnance.

 

Ochranné pomůcky

Pokud to situace jen lehce dovoluje, je vhodné se i na pracovišti chránit. Zaměstnavatel by měl doporučit svým zaměstnancům nosit ochranné roušky či si jiným způsobem zakrývat nos a ústa. S těmito kroky je vhodné šířit celkovou osvětu o dané situaci na pracovišti.

 

„Home office“

Tím nejlepším řešením pro zaměstnance a zaměstnavatele v této krizové situaci je dohoda o práci z domova, zvané „home office“. Pokud lze plnit pracovní úkony z domova, může se zaměstnavatel se zaměstnancem na tomto řešení domluvit. Nelze však svého zaměstnance do "home office“ nutit.

 

Změna harmonogramu práce

Zaměstnavatel může vhodně tzn. vzhledem k situaci a k interním možnostem upravit harmonogram práce pro své zaměstnance. Má však za povinnost o novém rozvrhu směn zaměstnance seznámit, a to s předstihem 14 kalendářních dnů před změnou režimu.