Co dělat, když Vás konkurent nečestně a hanlivě označí ve své reklamě ?

Nacházíte se v dobrém postavení na trhu s nabídkou zboží a služeb a Váš konkurent ve své reklamě zmíní název Vašich produktů, označí jméno Vašeho zboží, aby jej porovnal se svým a zdůraznil v čem je lepší než Vy, respektive přímo porovnává své produkty s těmi Vašimi? Buďte ve střehu! Za určitých okolností může jít o nepřípustnou srovnávací reklamu! Potom máte možnost se bránit proti nekalé soutěži.

 

Co je to srovnávací reklama?

Jde o případ, kdy jiný soutěžitel na trhu přímo označí jiného, a porovná tak svůj výrobek s tím dalším. Lze si to představit tak, že v reklamě uvidíte slogan třeba - „jsme lepší výrobce salámů než  …“ nebo „ u nás najdete lepší kvalitu plenek (pracího prášku) než u …“ (a zde se doplní přesný název produktu) konkurenta. Nemůžeme tedy v upoutávce na své zboží říct -- "kupte si náš prací prášek, je lepší než prací prášek souseda." Nebo naše banka poskytuje lepší a výhodnější produkty, než Česká spořitelna, přejděte k nám". Tady už se dopouštíme nekalo-soutěžního jednání - porušujeme zákaz užívání srovnávací reklamy. Takhle to nejde!

 

Co je ještě přípustné?

Občanský zákoník dává trochu prostor k tomu, že určitá srovnávací reklama může být v pořádku, když:

  • není klamavá,
  • srovnává-li jen zboží a službu uspokojující stejnou potřebu nebo určené ke stejnému účelu (například vytápění plynem, automobil - v obecném charakteru jako způsob dopravy, nikoliv jeho značka),
  • srovnává-li objektivně jednu nebo více podstatných, důležitých, ověřitelných a příznačných vlastností zboží nebo služeb včetně ceny,
  • srovnává-li zboží s označením původu pouze se zbožím stejného označení,
  • nezlehčuje-li soutěžitele, jeho postavení, jeho činnost nebo její výsledky nebo jejich označení ani z nich nekalým způsobem netěží, a
  • nenabízí-li zboží nebo službu jako napodobení či reprodukci zboží nebo služby označovaných ochrannou známkou soutěžitele nebo jeho názvem.

 

Jak se proti tomuto bránit?

V postavení podnikatele, kterému bylo jiným, respektive jeho reklamou, ohroženo či porušeno právo k nerušenému postavení na trhu nepřípustnou srovnávací reklamou, může se  po rušiteli požadovat, aby se nekalé soutěže zdržel nebo aby odstranil závadný stav. Prostředkem obrany je tedy podání žaloby k civilnímu soudu. Vedle toho lze také požadovat přiměřené zadostiučinění, náhradu škody a vydání bezdůvodného obohacení.

 

Nenechte konkurenci, aby Vás srovnávala či nepřímo se vyjadřovala o Vašich výrobcích. Postavení na trhu je k nezaplacení! Braňte se!