Poradíme Vám jak uplatnit storno letenky, ubytování v hotelu v zahraničí v souvislosti s nouzovým stavem a uzavřením hranic v ČR?

Mnozí z nás mají již naplánované a zaplacené dovolené na léto a v souvislosti s událostmi v ČR si pokládají otázku, co teď, když je vyhlášena karanténa? Budeme moci odjet? Budou nám vráceny peníze za dovolenou, kterou bych z důvodu obav o nakažení tzv. koronavirem (nemocí COVID-19) nejraději zrušili?

 

Dovolená v době trvání stavu nouze

Po vyhlášení stavu nouze a zákazu vycestování z území České republiky vrací cestovky automaticky peníze zpět. Ani je o to nemusíte žádat. Cestovky vrátí 100 % zaplacené částky, protože nemohou dodat služby, které jste si objednali.

 

Dovolená v době uzavření hranic (zákaz vycestování)

Cestovní kanceláře stále vyčkávají, co bude dál a vyčkávají s rušením zájezdů až do poslední možné chvíle. Pokud však jsou hranice státu, resp. existuje zákaz vycestování do zahraničí, zakládá to nárok na náhradu již vynaložených peněz za zaplacenou dovolenou. Cestovní kanceláře jsou tedy povinny Vám peníze vrátit!

 

Zákaz cestování do ohrožených destinací

V případě ohrožených destinací automaticky nárok na náhradu vzniká, pokud je daná lokalita například uzavřena nebo Ministerstvo zahraničních věcí vydá zákaz cestovat do dané oblasti.

 

Výjimka, respektive pomoc pro cestovní kanceláře ze strany státu

Poslanecká sněmona 9. 4. 2020 schválila tzv. ochrannou dobu pro pořadatele zájezdů s cílem zmírnit dopady pandemie onemocnění COVID-19 na sektor cestovního ruchu.

 

V čem spočívá?

Ochranná doba cestovním kancelářím umožní, odklad vrácení plateb uhrazených zákazníkem nebo v jeho prospěch za zájezd s termínem zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020, jestliže tento závazek vznikl pořadateli zájezdu v důsledku odstoupení od smlouvy o zájezdu.

 

Co to tedy znamená pro zákazníky?

Aniž by s tím zákazník souhlasil či nikoliv, má cestovní kancelář možnost využít ochrannou dobu tak, že to oznámí písemně zákazníkovi a vystaví mu poukaz na zájezd nejméně v hodnotě veškerých plateb uhrazených zákazníkem nebo v jeho prospěch za zájezd.

 

Po dobu trvání ochranné doby na žádost zákazníka pořadatel nabídne zákazníkovi náhradní zájezd, stejné nebo vyšší jakosti, jaká byla sjednána v původní smlouvě o zájezdu.

 

Závěr

Je tedy jasné, že pokud možnost zrušit zájezd s nárokem na plné vrácení již zaplacené zálohy se týká minimálně všech zájezdů s odjezdem v březnu a dubnu! Dle dostupných informací ze strany vlády je ale možné předpokládat, že hranice nebudou otevřeny několik měsíců, a lze tedy předpokládat, že i letní dovolenou musíme zrušit a budeme ji muset strávit na území ČR, a tím pádem nám bude již zaplacená záloha vrácena.

 

Rovněž bychom měli pochopit vládní návrh k ochraně cestovního ruchu. Cestovní kanceláře v nynější době zažívají nejvyšší propad moderní doby. Pokud je to jen trochu možné, podpořmě cestovní kanceláře využítím jiného zájezdu až v době, kdy bude opět cestování možné!