Influenceři, product placement a skrytá reklama – tři pojmy, v dnešní době v různých médiích či internetových platformách omílané pořád a pořád dokola. Je product placement zakázaný? Jaký má influencer marketing vliv na současný trh? A jak je to vůbec s právním pozadím této problematiky?

Na internetových platformách jako je Facebook, Twitter, ale především Instagram a Youtube už pár let vzniká komunita tzv. influencerů. To jsou povětšinou mladí lidé, kteří obsahem svých fotek a videí mají možnost ovlivnit určitou skupinu lidí, jejich názory, jejich kulturu, někdy i jejich chování. 

 

Co je online marketing?

Vzhledem k tomu, že popularita sociálních sítí a jiných internetových platforem stále stoupá, není divu, že toho využívá i velká většina firem k různým marketingových tahům. Tzv. influencer marketing je poté forma online marketingu, kdy firmy uzavírají spolupráce právě s takovýmito lidmi a pomocí jejich vlivu zvyšuje povědomí o svém produktu a následně tedy i své zisky. To, jak se budou firmám tyto marketingové tahy dařit, samozřejmě závisí na spoustě proměnných – od počtu sledujících toho kterého influencera (tedy dosahu), přes schopnost daný produkt odprezentovat až k momentálním internetovým trendům.


Product placement

Jak to tak bývá, PP neboli product placement se stal velmi citlivým a kontroverzním tématem, na jehož problematiku se názory skutečně velmi různí.


PP je vlastně forma reklamy, kdy je daný produkt doslova umístěn do uměleckých děl (filmy, písně, videohry, seriály, pořady atd.) nebo do dnes již zmiňovaného obsahu internetových hvězd.


PP může mít také dvě formy, buď aktivní, kdy je s daným produktem vymyšlen konkrétní příběh a je do děje aktivně zapojen, nebo pasivní, kdy například ve filmu tvoří pouze kulisu. Jak je to s televizním vysíláním, je vcelku jasné, product placement je na obrazovkách legální od roku 2010, musí však být před pořadem nebo po jeho skončení jasně označen. Se sociálními sítěmi to ovšem tak jednoduché není.


Jaké zde platí zákony?

Ohledně placených spoluprací na internetu koluje hodně mýtů, proto si pojďme udělat jasno. Podle zákona o regulaci reklamy a zákona o ochraně spotřebitele je influencer vždy povinen placenou spolupráci ve svém příspěvku označit a nezáleží na tom, zda za propagaci značky dostane peníze nebo spolupráce probíhá na bázi barterového obchodu. V případě, že tomu tak není, může influencer, ale především firma, která si u něj takovýto post „objednala“, zaplatit velmi vysokou pokutu za porušení zákona. Co ale znamená označit příspěvek jako sponzorovaný? Nejlépe to, aby již zmíněná spolupráce byla uvedena přímo v titulku nebo na nějakém viditelném místě. Platí tedy, že nejde pouze o etickou záležitost nelhat svým sledujícím, ale jde i ze zákona o povinnost.


Firmám, které takovéto spolupráce uzavírají, se vyplatí pohlídat si, zda je o této povinnosti Vámi vybraný influencer informovaný, zvláště pak pokud patří mezi ty mladší. Také je dobré si ve smlouvě hned na začátku ujasnit všechna Vámi požadovaná pravidla – některé značky totiž poskytují v hodnocení produktů značnou volnost. Třeba proto, že i špatná reklama je pořád reklama.


Jak to funguje v zahraničí?

Zatímco u nás se tato problematika začíná teprve pomalu řešit a začíná se o ní více hovořit, v jiných státech EU, jako např. v Německu, už si úřady influencery a firmy pěkně hlídají a nebojí se za porušení zákonů a směrnic EU udělit vysoké pokuty. Bylo tomu tak např. v případě blogerky Vreni Frost, která na Instagram přidala fotku s daným produktem a neoznačila ji jako placenou spolupráci. O této kauze se hodně hovořilo, protože podle Vreni údajně nešlo o placenou spolupráci, německé soudy s ní však nesouhlasily a Vreni musela zaplatit pokutu. Je to proto, že státy EU mají značnou volnost v interpretaci směrnic, které byly k této problematice vydány.

Na závěr lze jen dodat, že ačkoliv u nás úřady tyto skutečnosti ještě tolik nehlídají, na internetu roste trend upřímnosti a přiznávání těchto spoluprací. Proto si můžeme být téměř jisti, že pokud pro influencera nepřijde trest ve formě pokuty, jistě přijde ve formě rozčílených komentářů a zavržení ze strany sledujících, ale i ostatních internetových kolegů.