Jak ji rozeznat od pouhého "přehánění"?

V dnešním světě, kdy okolo sebe vidíme samé billboardy, upoutávky a letáky, je občas těžké se vyznat v tom, kdy je produkt či služba skutečně kvalitní a kdy z nás chce obchodník pouze vytáhnout peníze. Člověk by samozřejmě měl mít nějaké kritické myšlení, ale zároveň by měl každý vědět, že ani obchodník si nemůže dovolit k zákazníkovi cokoliv. Jak tedy rozeznat, kdy jste byl napálen tzv. klamavou reklamou?


Zjednodušeně řečeno se o klamavou reklamu jedná v případě, že o zboží či službě byly uvedeny nepravdivé informace, které vedly k zakoupení zboží zákazníkem, který by si zboží či službu při uvedení pravdivých informací nekoupil. Pozor! Za klamavou reklamu lze za určitých podmínek považovat i takovou, kde byly uvedeny pravdivé informace, ale byly uvedeny takový způsobem, že zákazníka uvedly v omyl při jeho koupi.

 

Zda se skutečné jedná o klamavou reklamu, říká občanský zákoník a posuzuje ji především podle jejich výrazných znaků, jako je datum výroby, složení, výrobního postupu, forma dodání, odborná způsobilost, zeměpisný či obchodní původ atd.


Důležité je ovšem umět rozlišit, kdy skutečně jde o nekalé praktiky obchodníků a kdy se jedná o pouhopouhé reklamní přehánění. Uveďme si proto příklad. Představte si, že si koupíte osvěžovač vzduchu, po jehož použití se paní v reklamě ocitne uprostřed tropického deštného pralesa. Všem je asi jasné, že v tomto případě se jedná o přehánění. Pokud bude ovšem na obalu uvedeno, že jeho vůně vydrží v místnosti 30 minut a nebude tomu tak, jedná se o klamavou reklamu a vy máte nárok na náhradu.


To samé platí v bohužel dnes již běžném případě, že v letáku bude uvedena cena za chleba 15 Kč, u pokladny vám za něj ale naúčtují 30 Kč. Další případy klamavé reklamy jsou ty, které slibují nepřiměřené výsledky po použití jejich zboží, které ve skutečnosti nemá žádné vlastnosti, které by mohlo k těmto výsledkům vést (např. sušenky, které vám slíbí, že po jejich požití zhubnete 10 kg). Dejte si pozor i na obchodníky, kteří vám zkouší vnutit zboží či službu s tím, že při jejich zakoupení přispějete na humanitární účely, ve skutečnosti tomu však tak není.


Pokud se s klamavou reklamou setkáte, můžete na obchodníka podat stížnost u České obchodní inspekce, která ve většině případů za klamavou reklamu udílí velmi tučné pokuty nebo jít zboží či službu reklamovat přímo k prodejci. Ten je povinen vám v požadavku vyhovět, peníze vám ovšem vrátit nemusí – to pouze v případě, že zboží nemůže opravit nebo vyměnit tak, aby skutečně odpovídalo tomu, co reklama slibuje. Je třeba si ale přiznat, že jelikož se jedná o klamavou reklamu, ve většině případů skutečně není schopen vašemu požadavku vyhovět, proto se nedejte a na vrácení peněz trvejte.